شرکت BMW قراردادی به ارزش تقریبی ۱۱ میلیارد دلار با CATL و سامسونگ SDI برای تأمین باتریهای مورد نیاز خود امضا کرد که بیشترین میزان سفارش باتری تاکنون به حساب می آید.
بهنظر میآید انقلاب خودرو الکتریکی در حال آغاز شدن است. اگرچه بعضی خودروسازان بزرگ دنیا ازجمله بیامو، هنوزهم هیدروژن را بهعنوان جایگزینی بالقوه برای خودروهای احتراقداخلی در نظر میگیرند، مشتریان بیشازقبل خواستار خرید خودروهای برقی هستند و باید خواستههای آنها برآورده شود. سال قبل، BMW از امضای بزرگترین قرارداد سفارش باتری خودرو الکتریکی تاریخ با تولیدکنندهی چینی CATL خبر داد؛ اما امروز این نقطهی عطف دوباره بیشتر از قبل شد.
BMW اعلام کرد سفارش CATL بهتنهایی ۷/۳ میلیارد یورو (حدود ۸/۰۴ میلیارد دلار) افزایش یافت؛ درحالیکه میزان سفارش اضافه ازطریق سامسونگ SDI تقریبا ۲/۹ میلیارد یورو (حدود ۳/۲ میلیارد دلار) اعلام شده است. باتریهای سفارشی بر اساس مشخصات موردنیاز بیامو ساخته میشوند و در خودروهای برقی نسل پنجم این شرکت استفاده خواهد شد که از سال ۲۰۲۱ راهی بازار می شوند. در ژوئن ۲۰۱۸، بیامو نخستین بار قراردادی با CATL به ارزش چهارمیلیارد یورو (معادل ۴/۴ میلیارد دلار) امضا کرد؛ ولی باتوجه به افزایش تقاضا برای خودروهای برقی، این شرکت به انطباق با شرایط جدید مجبور بود که تقریبا به دوبرابر برآوردهای اولیه میرسد.
سفارش اخیر BMW بین سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۱ انجام خواهد شد و در کارخانهی باتری CATL که هماکنون در آلمان ساخته میشود، به مرحلهی تولید خواهد رسید. باتریهای CATL به ارزش ۴/۵ میلیارد یورو (حدود ۴/۹۶ میلیارد دلار) برای بیامو اختصاص مییابد و ۲/۸ میلیارد یورو (حدود ۳/۰۸ میلیارد دلار) نیز برای شرکت سرمایهگذاری مشترک BMW و برلیانس در شنیانگ چین در نظر گرفته شده است. دکتر آندریاس ونت، عضو هیئتمدیرهی BMW و مسئول شبکهی خرید قطعات این شرکت گفت:
نقش مهمی در رشد CATL در آلمان ایفا و بهشدت از این کار حمایت کردیم.
سفارش ۲/۹ میلیارد یورو (حدود ۳/۲ میلیارد دلار) با سامسونگ به BMW این امکان را میدهد از تأمین باتری در خطتولید خودروهای برقی و پیادهسازی آخرین فناوری ساخت در این باتری جدید مطمئن شود. بیامو همچنین کبالت موردنیاز این باتریها را بهتنهایی تأمین و برای شفافیت کامل دربارهی منشأ مواد اولیه به CATL و سامسونگ ارسال میکند.
شرکت کانتمپورری امپیرکس تکنالوجی (Contemporary Amperex Technology) که بهاختصار CATL نامیده میشود، شرکت چینی فناوری و سازندهی باتری خودرو برقی است که در سال ۲۰۱۱ تأسیس شد و از آن زمان درزمینهی تولید باتریهای لیتیومیون برای خودروهای برقی و سیستمهای ذخیرهی انرژی و سیستمهای مدیریت باتری (BMS) تخصص دارد.
مرکز CATL در شهر نینگده استان فوجیان چین است و مراکز تولید باتری آن در نینگده و کینگهای و لییانگ فعالیت میکنند. سه مقر اصلی تحقیقوتوسعه CATL در نینگده و شانگهای و برلین مستقر است. حجم فروش سالانهی CATL در سال ۲۰۱۷، ۱۱/۸۴ گیگاواتساعت ظرفیت ذخیرهی انرژی بوده است. ناگفته نماند این شرکت سومین سازندهی بزرگ جهان درزمینهی باتری خودروهای برقی و هیبریدی و پلاگین هیبریدی بهشمار میرود که پس از پاناسونیک (سانیو) و بیوایدی (BYD) قرار میگیرد. CATL قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ ظرفیت تولید جهانی باتریهای لیتیومیون خود را به ۵۰ گیگاواتساعت افزایش دهد.
منبع : BMWBLOG
شناسنامه مطلب
نویسنده
حمیدرضا رازقی
تاریخ انتشار مطلب
عنوان مطلب
قرارداد ۱۱ میلیارد دلاری BMW با SAMSUNG و CATL
امتیاز مطلب